En välförtjänt örfil.

Vill ikväll backa upp Rebecka Edenström
som häromdagen delade något hon råkat utför en utekväll då en man oprovocerat gått fram och dragit upp hennes klänning för alla att se. Det var en mer än välförtjänt örfil du gav honom och hade jag funnits på plats hade jag applåderat dig!
 
http://www.metro.se/nyheter/han-drog-upp-hennes-klanning-hon-hatas-i-kommentarsfaltet/EVHnkq!4ML1CeW1fuOTs/
 
Finner det lika skrämmande som skamligt att kvinnans kropp för somliga blivit en slit och släng leksak. Det är olagligt att köpa och sälja människor men att tillfälligt använda kvinnans kropp som en spelmarkör värderad till 100 svenska kronor är... okej? Det är en stor glipa mellan dessa två men förstår inte ni som lägger skulden hos Rebecka, rent av börjat nätmobba henne, och hyllar männens "roligheter" att ni håller på att bygga en repbro över glipan? Om det är så här vi bemöter "roligheterna" kommer dem endast att bli grövre. När din dotter blir vuxen kanske "roligheten" för en främmande man är att gå fram och klämma henne på brösten. Är det okej. Nej. Men om du står likgiltg för denna händelse, än värre stöttar den, då är det också du som är ansvarig över vad din dotter kan komma att utsättas för. 
 
Min feministiska brorsdotter sa en gång att alla män förtrycker kvinnan? Gillar inte uttrycket så jag vill addera att majoriteten av män inte aktivt väljer att göra detta utan att dem endast haft oturen att födas med en kuk mellan benen, precis som att jag just i detta ämne har haft tur i oturen att födas med en fitta mellan benen, men jag håller med henne. Det gör dem. Läs färdigt innan ni reagerar. Jag är rädd för att gå ut ensam när mörkret fallit. Jag står nervöst och väntar på hissen i trapphuset. Håller hårt om hemnyckeln för att kunna öppna ytterdörren så fort som möjligt. Väljer att stanna hemma i soffan trots att benen skriker efter en promenad. Väljer bort den nya klänningen mot jeans när jag skall ut och lämnar partykvällen tidigare för att slippa stå och vänta på bussen. Varje gång jag möter en främmande man i mörkret förbereder sig min kropp på att antingen fly eller strida. Ni förstår att nästan dagligen berättar media för mig att en person av samma kön blivit utsatt för något typ av övergrepp av någon från det motsatta könet. Inte för att vi gjort något fel, endast för att vi är kvinnor.  Sååå... Om Rebecka kan bli utsatt för detta av en främmande man framför sina vänner på en offentlig plats, vad tror ni då inte att hon väntar sig för ska hända om hon möter honom ensam i mörkret? En främmande man på krogen är också en främmande man vid busshållsplatsen. Vare sig vi ville eller ej generaliserar våra hjärnor.
 
Värt att tänka på är ockå att det inte bara är kvinnan som blir lidande av mannens syn på kvinnan, det blir nämligen också mannen. Mannen med ett sunt förnuft vet om att kvinnan han möter troligtvis skräms av hans närvaro. Ibland kuvar han sig. Ibland håller han sig på avstånd. Ibland väljer han att inte tala alls. Kvinnans obefogade rädsla inför honom gör nämligen också honom rädd och osäker. 
Detta får inte fortgå så nästa gång ni ser någon, vare sig det är en kvinna eller man behandlas som en leksak. Säg ifrån!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: