IQ. EQ.

Delar idag en mini uppgift ur kursen Psykologi B i hopp om att någon mer skall finna ämnet intressant. Har vid några tillfällen läst dem sedan de skrevs och det blir så uppenbart att man konstant utvecklas för hade det skrivits idag hade språket och sättet att skriva sett annorlunda ut . Eftersom att psykologi är det enda jag, kan jag också utan att skämmas, vilket man enligt Jantelagen skall göra, säga att uppgiften gav MVG. Behövde läsa det också för jag är osunt självkritisk.

 

Kan den miljö vi lever i påverka vår intelligens? Vad säger forskningen? Vad menas med tvillingstudier? Vad drar du själv för slutsatser av det du har läst om arv och miljö?

Viss intelligensforskning menar att vi påverkas väldigt mycket av den miljö vi växer upp och lever i. I en osäker miljö där vi inte får bekräftelse hämmas vår utveckling medans vi i en trygg och stimulerande miljö får chansen att leka kreativt och utveckla den genetiska intelligens vi bär inom oss. En del forskning menar dock att detta inte stämmer för alla. Under 1800 talet påbörjade en man vid namn Galton något som kallas tvillingstudier. Detta betyder att man tidig ålder skiljer dessa två nästan identiska individer åt för att se hur stor inverkan miljön har på de båda. Dessa tester visade/visar ännu idag att många egenskaper och beteenden är genetiskt ärftliga vilket då båda trots saknaden av varann visat upp dem men något som man också såg var att väldigt många tvillingarpar utvecklats i samma takt och nått samma intelligensnivå. Detta visar att miljön nödvändigtvis inte har så stor inverkan men förskningen utförs också endast på tvillingar som genetiskt sett är så gott som identiska vilket gör att de båda kanske anpassar sig och utvecklas på samma sätt oberoende på vilken miljö de befinner sig i.

Jag tror definitivt att miljön påverkar vår intelligens. Varför är väldigt svårt att svara på men när man t.ex läser att ett IQ test inte är möjligt att rättvist utföra på alla verkar kulturen och uppbyggnad av samhället ha en stor inverkan. Beroende på vart vi befinner oss lär vi oss ju olika förmågor och sätt att tänka på som gör att vi fungerar i samhället. Det verkar också logiskt att vi i en trygg miljö vågar testa och ta initiativ vilket utvecklar just det logiska tänkandet som är en väldigt stor del av vår intelligens och dessutom visar annan forskning inriktad på t.ex socialasationen att vi vid möten av andra människor och nya situationer i olika miljöer utvecklas. När det gäller arv så tvivlar jag inte på att vissa egenskaper som påverkar vår intelligens är ärftliga. Detta beror inte bara på det jag läst utan också eftersom att jag kan likheter mellan mig och min far som också alltid fashinerats av psykologi och vid samma ålder som jag befinner mig i nu började studera det lite djupare.


Vad är viktigast, IQ eller EQ, vad säger forskningen, vad tycker du?

För att som människa vara självständig och vara kapabel att ta hand om sig själv krävs självklart IQ. Att ha en väldigt låg IQ betyder ofta att man har ett typ av handikappa och då saknar förmågan att tänka logiskt och lösa vardagliga problem. Om det är IQ eller EQ som är viktigast finns det delade åsikter om och situationen påverkar också vad som önskas. Ett område där man gjort studier om detta är på arbetsplatsen. IQ är viktigt men om två lika begåvade människor söker en plats är det oftast människan med högst EQ som får den. Man har också sett att ett högt EQ är önskat och krävs av dem som spelar en ledande roll då dessa måste kunna lyssna till och förstå kollegornas känslor så att de har möjligheten att nå fram och skänka inspiration till dem.
Vad forskningen säger beror också på vart den utförts. I vissa sämhällen, länder, kulturer är IQ viktigare än EQ och vad som önskas kan också påverkas av vilket kön vi har. Av en familjeförsörjande man krävs kanske ett högt IQ medans det av hemmagående fru och mamma krävs ett högre EQ. Inom vissa kulturer får faktiskt kvinnor inte utveckla sitt IQ genom studier eller arbete.


Jag tror att IQ påverkas av EQ och vise versa och kan därför inte riktigt svara på frågan men vill ändå tro att jag finner en fri och virrig människa i kontakt med sina känslor mer intressant än den som kan förklara kvadraten av pi, för jag förstår inte ens vad det betyder.
För ganska längesedan såg jag en dokumentär där man följde några av världens smartaste människor. Den var intressant och imponerande att se hur de löste komplexa matematiska tal och beräknade fysik men det var också väldigt skrämmande att se hur de agerade utanför detta. Jag vill minnas att en av dem, en medelålders man, gick runt i en smutsig Kalle Anka tröja nästan varje dag, inne som ute, och att han visade några leksaker ur sin garderob. Han hade inga vänner och kunde inte alls föra sig ute i det sociala. Det är ironiskt nog svårt att förstå hur en människa med ett sådant högt IQ inte kan det som för många är så enkelt.
Jag undrar om denna människa kan utvecklas, är deras sociala förmåga kanske så låg eftersom att dom inte har något intresse av att föra en konversation eftersom att dom inte upplever det givande då de redan vet och kan allt som eventuellt kan komma att diskuteras? Det får mig också att undra om orden och sättet en väldigt smart människa för sig på är genuint eller om det kanske är något beräknat eller inlärt. Om man jämnför med min impulsiva och känsliga sida spelar det nog ingen roll om det är så för det skulle nog vara alldeles för starka kontrast. Det visar kanske paradoxalt nog att jag med ett högt EQ också möter hinder i sociala sammanhang.
Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte förstå hur en människa smart eller ej kan överleva utan impulsiva känslor och kärlek.

 

Med din analytiska förmåga resonerar kring frågorna på ett mycket nyanserat och eftertänksamt sätt där du väger in olika aspekter av IQ och EQ. Du problematiserar frågorna och visar på dess komplexitet och att det inte finns några enkla svar på dem.

Omdöme uppgift 2.2: MVG

mvh

Madelene
 



Kommentarer
Postat av: Lissy

Läs gärna den här länken om varför smarta människor blir deprimerade och beter sig lite annorlunda än "genomsnittsmänniskan" i sociala sammanhang. jag tror den besvarar din frågas :) http://www.ihm.se/blogg/henrik-martensson/varfor-smarta-manniskor-blir-deprimerade-och-vad-du-kan-gora-det

2014-09-06 @ 21:30:20
URL: http://www.turkish-housewife.blogspot.se/
Postat av: Specious

Tack för tipset, skall gå ut och läsa :)

2014-09-09 @ 09:22:03
URL: http://specious.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: