Kissie - Var inte en betraktare.

Idag vill jag lyfta fram bloggerskan Alexandra "kissie" Nilsson.  Hon verkar emellanåt inte behöva någon som står upp för henne men till trots har jag fått nog av de otroligt elaka påhoppen som förekommer i hennes kommentarsfält.


Var själv inte förtjust i bloggerskan då hon var ung och dum men jag löste det genom att sluta vara statistik men för ett tag sedan dök namnet upp igen så jag bestämde mig för att göra ett besök och till min förvåning fann jag en sida med lättsam läsning skriven av en sprudlande person med härlig självdistans. Damen har verkligen vuxit upp och lämnat det förflutna bakom sig. Men det har inte många av läsarna..

Man blir bildligt talat mörkrädd när man läser igenom kommentarerna. Inte enbart pga. de elaka påhoppen utan också pga. människorna som försvarar dem. Men det slutar inte där, för dessa människor väljer också att trycka ner dem som försvarar bloggerskan. Eller snarare trycka ner dem som försöker få ett slut på mobbingen.
Har sett flertal kommentarer som säger att ordet mobbing samt kränkande behandling förlorat sin innerbörd här. Att det inte alls är vad som pågår. Gå ut och läs om begreppen och läs därefter i bloggerskans kommentarsfält igen. Hur många är nu enligt svensk lag mobbare? Orkar ni inte göra detta kan ni läsa detta enkla lilla stycke.

 

”Mobbning är när en eller flera utsätter en eller flera för negativa handlingar upprepade gånger under en längre tid.”

 

Många rättfärdigar sina nutida dumheter mot bloggerskan med hennes tidigare dumheter mot andra. Förstår du/ni vilken otroligt utsatt sits ni sätter er själva i? Ni ger t.ex mig rakt av rätten att vara elaka mot er eftersom att ni är elaka mot henne. Resonemanget är förfärligt vilket ni själva säkert hör och skulle all världens befolkning anamma det skulle anarki uppstå.

 

Det är galet. Vidare finner jag ingenting som gör bloggerskan förtjänt av behandlingen hon får, där emot en orsak. Avund. Ordet alla kvinnor hatar. Men när jag kom att tänka något författaren Kay Pollak skrivit, att människor projicerar över sina brister på andra, speciellt på dem som har det man själv saknar, för att slippa ta tag i det egentliga problemet blev det uppenbart. Håll det i tanken och fråga dig själv, varför skäller du på bloggerskan när hon köpt en dyr märkesväska. Varför skäller du på bloggerskan när hon köpt en budgetväska. Gör hon något fel eller är felet att hon gör någonting du inte kan?
Jag kan erkänna att viss frustration uppstår när en människa shoppat struntsaker för 30.000 kr då den summan skulle kunna lyfta av den tyngsta bördan jag burit. Men ger min börda mig rätten att straffa dem som har lösningen? Hell no!

 

Inläggets syfte är inte endast att försöka stötta bloggerskan och andra utsatta utan att vädja till er som sitter tysta att säga ifrån! Ta tillbaka makten mobbaren får genom er tystnad. Var inte en betraktare. Idiotförklara inte personen, troligtvis mår denne själv väldigt dåligt så säg istället att ni varker respekterar eller accepterar ett sådant beteende och att personen bör överväga att gå och tala med någon. En kurator, en förälder, en vän. Om det är en vuxen person som mobbar hänvisa till den professionella hjälpen som finnes att få. Vi kan inte stoppa mobbingen genom att använda samma mynt men vi kan stoppa den genom omtanke.

 

Till er mobbare vill jag bara säga att mycket av det ni säger och gör en dag kan komma att hemsöka er på ett eller annat sätt. De osäkerheter ni försöker dölja genom att utföra mobbing blir än mer uppenbara och kommer aldrig någonsin att verka för att stärka er självkänsla och ert självförtroende. Tvärtom. dessutom är det roligare att ångra tokigheter än elakheter. :)

 

 


www.friends.se
www.umo.com 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: